fbpx

                                     Stoel Yoga

Stoelyoga is de meest laagdrempelige vorm van yoga, je hoeft je er niet om te kleden en mag zelfs je schoenen aanhouden als je dit prettig vindt. De yogavorm kenmerkt zich vooral door het tempo en de eenvoud. De oefeningen zijn rustig, niet te lang en niet te zwaar en worden op en rond de stoel uitgevoerd. Bij staande oefeningen wordt de stoel vaak gebruikt als steun bij balansoefeningen of om een houding te vergemakkelijken.

Een stoelyogales bestaat uit het uitvoeren van milde yogahoudingen op een stoel. Dan kan zijn op een officiële yogastoel, bureaustoel, leunstoel, vliegtuigstoel of rolstoel, maakt niet uit!
Een stoelyogales is erop gericht om spieren en gewrichten soepeler te maken en de doorbloeding te verbeteren.
Je leert spanning los te laten en je concentratie en motoriek te verbeteren.
Je maakt je bewust van je lichaam en leert signalen als stress en vermoeidheid eerder herkennen.
Tijdens de lessen staat het respecteren van je eigen mogelijkheden centraal en wordt er creatief omgegaan met eventuele beperkingen.
Ontspannen en genieten staan voorop en belangrijk om te onthouden: al zijn de bewegingen nog zo klein, de lichamelijke en geestelijke gezondheid zal verbeteren bij regelmatige beoefening.

Stoelyoga is voor iedereen, hoewel het vooral voor ouderen en fysiek beperkten uitermate geschikt is. Beweging levert een belangrijke bijdrage tot het behoud van lichamelijke en geestelijke fitheid op leeftijd.
Stoelyoga is een fijne en veilige manier om te blijven bewegen tot op zeer hoge leeftijd, terwijl men de lichaamsgrenzen leert accepteren. Stoelyoga maakt niet alleen het lichaam fitter, ook de geest wordt kalmer door de rustgevende adem- en meditatieoefeningen.

 

Hoe ziet een Stoelyogales eruit?

Een les bestaat uit ontspannings- en ademhalingsoefeningen, rek- en strekoefeningen, versterkende oefeningen, lichaamshoudingen, concentratietechnieken en meditatie.

Het is de kunst om naar je lichaam te luisteren. Je doet de oefeningen met aandacht, zodat je de mogelijkheden van je lichaam leert kennen. Je hoeft niets te forceren. Je blijft binnen je comfortzone en vanuit deze positie kun je je grenzen opzoeken en vanuit zachtheid verleggen.
Je kunt de oefeningen ook gedeeltelijk of korter doen. Als je de oefening niet kunt doen, kun je proberen deze te visualiseren.
Na de oefening kun je de oefening navoelen.
Wat voel je dan precies?
Waar voel je dit? Bijvoorbeeld sensaties van druk, warmte, tintelingen, kloppingen enz.
Laat het idee maar los om iets met deze oefeningen te willen bereiken. Zie elke oefening als een experiment en oefen met geduld en acceptatie, dan volgt de rest vanzelf. Terwijl je bezig bent komen er gedachten en emoties voorbij. Merk ze op en richt je aandacht dan weer bij de houding en het voelen.

 

Geef je op: Vol is Vol

De groep is niet groter dan 10 leerlingen
Yogastudio Mijn Yoga
Zuiderzeeweg 11
8356 VV  Blokzijl
06-28961721
yogastudio.mijnyoga@gmail.com
KvK : 73688630