fbpx

Yoga

Easy power yoga:

Het is een yogastijl waarbij beweging en adem aan elkaar gekoppeld zijn. Door vrijwel alle bewegingen te verbinden met de in- of uitademing kan je in een flow komen. Het woord easy geeft in dit geval aan dat het minder zwaar is dan een gemiddelde power yogales. Desondanks is het niet perse ‘makkelijk’, in een Easy Power yogales wordt er naast  flexibiliteit ook gewerkt aan kracht. Ook worden zonnegroeten gedaan en gebruik je de . Een heerlijke les waarbij je je eigen ademritme volgt. Ook een zeer geschikte les voor beginners!

In deze vorm van yoga  staan de zonnegroeten centraal. Bij een beginnende groep is het de bedoeling om de zonnegroeten langzaam op te bouwen naar 3 x de 1 ste zonnegroet, met daarna 3 x 2 de zonnegroet. Deze zonnegroeten zijn series van houdingen (asana’s) in een flow. Een volledig losmaken van lichaam en geest. Het strekken en rekken van het lichaam. Geeft veel verlichting bij het gevoel van vast zitten in je lichaam.
Is bij uitstek geschikt voor sporters, maar ook voor mensen die wat meer uitdaging willen.images (1)100

Niveau wordt aangepast aan de groep.

 

Easy Flow yoga:

Easy Flow Yoga is een zeer rustige yogastijl die is afgeleid van de Ashtanga yogavorm. Karakteristiek voor Easy Flow Yoga is de zachte en vrijere benadering van de houdingen. De lessen zijn meer ontspannend door de afwisseling van dynamische en statische houdingen. Hierdoor is de belasting voor je lichaam beperkt en zijn de lessen fijn voor beginners en gevorderden. Centraal in de les staat de continue beweging van de ene yogahouding naar de volgende in een rustige en zachte ‘flow’, ondersteund door je ademhaling.

Easy Flow Yoga en Hatha Yoga lijken qua zachtheid en aandacht in de oefeningen erg op elkaar. Vergeleken met Hatha Yoga, ervaar je bij Easy Flow Yoga echter, dat de houdingen vloeiend in elkaar overgaan. Bij Hatha Yoga worden de yoga poses los van elkaar ervaren. Je neemt na elke houding een moment van rust om het effect ervan te ervaren, voordat je een nieuwe houding aanneemt. Dit gebeurt los van het ritme van je ademhaling.

Bouw nieuwe energie op met Easy Flow Yoga
Door de rust en zachtheid van de Easy Flow Yoga oefeningen, is deze yogales ideaal voor jou als je fysieke beperkingen hebt. Ook als je zorgvuldig met je energiebalans wilt omgaan en jezelf lichamelijk niet teveel wilt uitdagen kun je meedoen met Easy Flow Yoga. Deze les is prima te volgen als je herstellend bent van een ziekte, kampt met overgewicht, last hebt van chronische klachten, te maken hebt met een burnout, al wat ouder bent of gewoon vermoeid bent en toch graag wilt blijven bewegen.

Easy Flow yoga is zo zwaar te maken als de groep vraagt en het kan op elk niveau gedaan worden. Bij elke houding is een aanpassing mogelijk. Nooit over de rode grens gaan, wel de groene grens opzoeken. Wat voor de een makkelijk is, is voor de andere moeilijk en vice versa. Concentreren op je adem waarmee je ruimte maakt in je lichaam. Dit laatste ook door middel van ademoefeningen.

 

Hatha yoga:

Hatha yoga is een rustige vorm van yoga, doet zeker niet onder voor Easy Power Yoga of Easy Flow yoga. Eigenlijk ook in deze lessen worden dezelfde series gebruikt,  langzamer en rustiger. Meer rust doordat je wat langer in een houding zit en meer ontspanningsoefeningen op je adem.

Hatha betekent discipline/dwang. Je dwingt je lichaam in een houding, wat als lastig en moeilijk ervaren kan worden, echter daarna voelt het lichaam meer ontspannen aan. Het richt zich op alle zintuigen, alle organen en klieren, op het bloedvatensysteem, de ademhaling, de spieren, de zenuwen, de botten, op het hele lichaam. Ook op het denken, de concentratie en de geestelijke bewustwording.

Hatha yoga  heft de meest grove “verstoringen”in het lichaam op. Tevens wordt veel aandacht besteed aan ademoefeningen en  gerichte ontspanningsoefeningen.

 

Dru Yoga:

 

Wat is Dru yoga.

Dru yoga vindt zijn oorsprong in Hatha yoga en omvat klassieke yogahoudingen (asanas), ademhalingstechnieken (pranayama) , handgebaren (mudras), positieve affirmaties, heldere visualisaties en krachtige reeksen van houdingen die vloeiend en toch dynamisch uitgevoerd worden. Dru Yoga lessen omvatten meestal Energy Block Release (EBR) reeksen, houdingen, yogareeksen, ademhalingsoefeningen en elke les – afgstemd op het niveau van de leerlingen.

Wat is nu specifiek aan Dru Yoga.

  • Alle gewrichten worden ‘zacht’ en ontspannen gehouden tijdens de bewegingen. Op die manier ontwikkel je flexibiliteit en zo kan subtiele energie vrij stromen.
  • Dru Yoga docenten zijn erin getraind om hun lessen aan te passen aan elk conditieniveau van de leerlingen. Voor een les met stevige houdingen, geschikt voor een fysiek hoger conditioneel niveau  tot een les met zachte dynamische bewegingen bij een lager conditioneel niveau.
  • Energy Block Release – reeksen zijn eenvoudig uit te voeren, vloeiende bewegingen die helpen om spanning en energie blokkades zowel fysiek als emotioneel en mentaal los te laten
  • In Dru Yoga komen alle bewegingen vanuit de rug; immers een gezonde rug is een gezond lichaam.
  • De ‘spinal wave’, de golfbeweging van de wervelkolom en de draaiing van de wervelkolom zijn de hoofdkenmerken van Dru Yoga; zij zorgen voor een gezonde en actieve wervelkolom.
  • Een grondig begrip van de kernstabiliteit – de centrale houdingsspieren- is een van de belangrijkste aandachtspunten.
  • Met Dru Yoga werk je ook aan het in balans brengen van de energie centra in je lichaam( de chakra’s ) en open je de toegang naar de krachtige energie van het hart.
  • Binnen de zachte stroom  van bewegingen ontstaan er binnen een  Dru Yogales momenten van stilte die we de ‘Dru momenten van stilte” noemen.

Danser dru yoga

Algemeen voor alle soorten yoga:

Je voelt jezelf snel goed en tevens rustiger. De lessen werken preventief op allerlei stress verschijnselen die naar onderzoek  maar liefst voor 50% klachten gerelateerd zijn.

Het feit dat de lichaamshouding verbetert, het gaat langzaam maar zeker. Het lichaam wordt mooier, steviger, leniger en krachtiger. De emoties komen meer tot rust .
De vitaliteit neemt toe. De slaap wordt beter, zeker op de lesdag zelf.
Het geheugen wordt beter of blijft goed. Er is meer uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen.

 Je houding verandert en je adem.

Vanaf april 2019:

Deze les bestaat voornamelijk uit alle bovenstaande soorten yoga, echter speciaal voor mannen.