fbpx

Wat is Yoga?

Wat voor Yoga doe je bij Mijn Yoga?

Wat is Yoga? En wat zijn de voordelen?

We weten allemaal dat bewegen goed is voor je.

Wat is dan het verschil met gewoon bewegen als bijvoorbeeld gym of yoga?

Bij andere sporten beweeg je zonder bezig te zijn met je adem. 
Natuurlijk leer je bij Yoga eerst bewegingen zonder op de adem te letten, maar als je yogabewegingen een beetje door hebt ga je bewegen op je adem, natuurlijk onder begeleiding van de yogadocent.
Hier zit het voordeel.
Als je dan ook nog automatisch gaat ademen op je bewegingen dan kom je in een bepaalde stilte in jezelf. Helemaal bij jezelf.
Door de juiste ademoefeningen en adem toe te passen, helen we ons lichaam en geest.

Na elke les voel je je heel voldaan en fijn. Het is echt dat cadeautje gevoel.

 

Wat voor Yoga doe je bij Mijn Yoga?

 

De basis van mijn opleiding was Power Yoga/Hatha Yoga. Daarna deed ik een jaar dat ging over Chakra’s (energiewielen in je lichaam). Dit was super interessant.
In deze periode gaf ik veel les met als basis de Power Yoga en Hatha Yoga, met thema’s met verschillende Chakra’s.

De verdeling was: een wat pittige yoga les en een lieve yoga les. Dat ik startte met Power Yoga zit altijd nog in mij.

Dit is een yogastijl waarbij beweging en adem aan elkaar gekoppeld zijn. Standaard zitten hier Zonnegroeten in. Officieel 3 x 1ste zonnegroet en 3 x 2de Zonnegroet. Lekker intensief. Met daarna fijne houdingen vanuit een bepaald thema bedacht voor die week. De easy power yoga is meer geschikt voor sporters en voor mensen die wat meer uitdaging willen.

De Hatha Yoga is een rustige klassieke vorm van Yoga (eigenlijk net zo intensief, maar dan rustiger). Ondertussen kwam in de Mijn Yoga lessen een soort tussenvorm, toch flow, zonder de zonnegroeten. Easy Flow Yoga. Eigenlijk een Hatha yoga les met een flow.
Uiteindelijk zijn alle lessen meer flow lessen geworden. Hoofdzakelijk kwam dit doordat de Dru Yoga geintroduceerd werd in de Mijn Yoga lessen.

Elke les wordt aangepast aan de groep.
Het rekken en strekken van het lichaam geeft veel verlichting bij het gevoel van vast zitten in je lichaam.
Terwijl de Easy Flow Yoga en Hatha (samengevoegd als lieve Yoga) voor iedereen is maar ook voor mensen met een fysieke beperking. Het is gewoon zorgvuldig omgaan met je energiebalans. Tevens is deze les goed te volgen als je herstellende bent van een ziekte, kampt met overgewicht, last hebt van chronische klachten, te maken hebt met een burnout, of je al wat ouder bent of gewoon vermoeid en toch graag wilt blijven bewegen.

Uiteindelijk zijn de lessen veelal gecombineerd met Dru Yoga!

 

Dru Yoga

 

Wat is Dru yoga?

Dru yoga vindt zijn oorsprong in Hatha yoga en omvat klassieke yogahoudingen (asanas), ademhalingstechnieken (pranayama) , handgebaren (mudras), positieve affirmaties, heldere visualisaties en krachtige reeksen van houdingen die vloeiend en toch dynamisch uitgevoerd worden. Dru Yoga lessen omvatten meestal Energy Block Release (EBR) reeksen, houdingen, yogareeksen, ademhalingsoefeningen en elke les – afgstemd op het niveau van de leerlingen.

Wat is nu specifiek aan Dru Yoga?

  • Alle gewrichten worden ‘zacht’ en ontspannen gehouden tijdens de bewegingen. Op die manier ontwikkel je flexibiliteit en zo kan subtiele energie vrij stromen.
  • Dru Yoga docenten zijn erin getraind om hun lessen aan te passen aan elk conditieniveau van de leerlingen. Voor een les met stevige houdingen, geschikt voor een fysiek hoger conditioneel niveau  tot een les met zachte dynamische bewegingen bij een lager conditioneel niveau.
  • Energy Block Release – reeksen zijn eenvoudig uit te voeren, vloeiende bewegingen die helpen om spanning en energie blokkades zowel fysiek als emotioneel en mentaal los te laten
  • In Dru Yoga komen alle bewegingen vanuit de rug; immers een gezonde rug is een gezond lichaam.
  • De ‘spinal wave’, de golfbeweging van de wervelkolom en de draaiing van de wervelkolom zijn de hoofdkenmerken van Dru Yoga; zij zorgen voor een gezonde en actieve wervelkolom.
  • Een grondig begrip van de kernstabiliteit – de centrale houdingsspieren- is een van de belangrijkste aandachtspunten.
  • Met Dru Yoga werk je ook aan het in balans brengen van de energie centra in je lichaam( de chakra’s ) en open je de toegang naar de krachtige energie van het hart.
  • Binnen de zachte stroom  van bewegingen ontstaan er binnen een  Dru Yogales momenten van stilte die we de ‘Dru momenten van stilte” noemen.

 

Mijn ervaring met Dru Yoga

Eigenlijk van begin af aan dat de Dru Yoga opleiding begon in 2016, werd deze meteen geïntroduceerd in de Mijn Yoga lessen.

Het is Yoga met heerlijk flows, heel ontspannend en tegelijkertijd ook inspannend. Je hebt werkelijk het gevoel dat je wat gedaan hebt en het voelt fijn na de les.
De Dru Yoga ontspanning is standaard in de les.

Vandaar ook eigenlijk dat de lessen altijd wat uitlopen laughing.

 

Nu vanaf 1 januari 2020 introduceert Mijn Yoga ook Do-In Yoga

Do-In betekent simpel vertaald: oefening. Of iets preciezer: “je ledematen strekken en bewegen om de energie laten stromen door de meridianen.” Het is een eeuwenoude bewegingsvorm, oorspronkelijk uit China, maar ook beïnvloed door Japanse shiatsu.

De belangstelling voor deze vorm van Yoga begon bij een voorbeeld les tijdens een dag met allerlei verschillende Yogadocenten in Lelystad van de training Van Bijbaan Naar Bedrijf in Lelystad. Daar waren enkele Do-In Yogadocenten. Het was werkelijk een hele bijzondere les. Zo bijzonder dat daar de wens is begonnen om deze opleiding van 3 jaar te gaan volgen. Zeer interessant en super te combineren met Dru Yoga.

Deze vorm van Yoga zal allicht geintroduceerd worden (is al gebeurd) in de lessen.