fbpx

Yoga voor een gezonde rug

Wat leer je met het 12 weken durende traject Yoga voor een gezonde rug?

  • Je leert houdingen die je rug zowel strekken als versterken.
  • Je leert je lichaamsbewustzijn vergroten, vooral beseffen hoe belangrijk het is om een goed houding aan te nemen.
  • Je gaat goede gewoontes aanleren, zowel fysiek als mentaal. Iedereen is geneigd om bij pijn, verwonding of trauma te gaan compenseren.
  • Je leert myofasciale release technieken. Dit zijn yogahoudingen die langzaam uitgevoerd worden. Dit leidt voor een betere werking van mobilieteit en geeft vermindering van klachten. Het voelt weldadig ruimtelijk in je lichaam.
  • Je leert ademhalingstechnieken.
  • Je leert te ontspannen.

 

Met Yoga voor een gezonde rug  leer je door middel van oefeningen en ademtechnieken je te ontspannen.
Langzaam krijg je meer vertrouwen in je rug. Je leert spieren te gebruiken die je al heel lang niet meer gebruikt hebt.
De lesopbouw is heel langzaam, dus je krijgt ook de tijd.

Misschien denk je bij jezelf dat gaat nooit meer gebeuren. Leer weer te vertrouwen door de juiste spierspanning op te bouwen.

“Yoga voor een gezonde rug” geeft je fysieke informatie, oefeningen, tevens bekkenbodemtherapie.

Verschillende lessen met een opbouw:

* 3 x 4 weken een les in opbouw
* Langzaam adem erbij betrekken.
* Adem technieken
* Therapeutische yoga
* Bekkenbodemtherapie
* Oefeningen om thuis te doen
* Informatie en uitleg

Informatie voor als je rugklachten hebt.

De rugles

Het beoefenen van rugyoga zal je helpen om je rug anders te gebruiken, zodat je minder pijn ervaart..

 

Wat houden de lessen in?

  • Ontspanning en oefeningen om de dieper opgeslagen spanningen los te laten in je rug.
  • Vriendelijke veilige bewegingen en strekkingen  om je energieniveau omhoog te brengen en je kracht en uithoudingsvermogen te bevorderen.
  • Ademhalingsoefeningen om je te helpen rustig, geconcentreerd en ontspannen te blijven.
  • Visualisaties en affirmaties om positieve gedachten te vormen.

Wanneer kan je starten?

Met deze cursus/lessen kun je starten als je chronische onverklaarbare rugklachten hebt. (Niet echt aantoonbaar).
Als rugpijn geleidelijk is onstaan, zonder een specifieke beweging of voorval kan worden aangewezen. Er is dus een disbalans en instabiliteit in je spieren, kleine gewrichten en ligamenten, dit leidt vervolgens tot rug- of nekpijn.

Wel altijd goedkeuring vragen van behandelend arts en of medisch specialist.

 

Veelgestelde vragen:

 

Heb ik al eerdere yoga ervaring nodig?

Nee, de lessen zijn geschikt voor beginners en gevorderden.

Wanneer kan ik beginnen?

Wanneer  je zelf hier aan toe bent. Het is altijd goed hiermee te beginnen.

Wel beginnen we steeds met een nieuwe groep, het is echt een opbouw van de lessen. Daarom wordt er hierom gewerkt met een wachtlijst. Na 12 weken begint er weer een nieuwe groep.

Hoe lang kan ik doorgaan met de lessen?

Het traject duurt in eerste instantie 12 weken. Dat is het programma. Daarna zou je kunnen invoegen in een gewone lieve yoga les.
Het is echter altijd belangrijk om naar je lichaam te luisteren en naar wat je specialist of dokter je aanraadt.

Moet ik medische toestemming hebben om yogalessen te volgen?

Ja, je hebt toestemming nodig van de arts.
In principe zijn het hele vriendelijke lessen en kunnen geen kwaad, echter als je een hoog risico loopt, neem dan eerst contact op met je huisarts of je medisch specialist.

Wat voor kleren moet ik dragen?

Kleding die gemakkelijk zit. Bijvoorbeeld een joggingbroek of legging
Iets warms om tijdens de ontspanning aan te trekken. Bijvoorbeeld een trui en sokken. Draag in ieder geval kleding waar je je prettig in beweegt. Verschillende lagen kleding, zodat je je temperatuur gemakkelijk kunt aanpassen.

Wat moet ik meenemen?

Je kunt een klein flesje water meenemen. Het is fijn om tijdens de les af een toe een slokje te nemen.
Neem ook een handdoek mee voor over het matje of over het kussen. Uiteraard als je wil kun je je eigen dekentje, kussen meenemen. Dit laatste is gewoon aanwezig in de Yogastudio. (In verband met de Corona, wel graag eigen materiaal meenemen of een matje en een grote doek.)

Wat is Dru Yoga die gebruikt wordt in de les?

Dru Yoga is een vriendelijke yogavorm die zich uitstekend leent voor Yoga voor een gezonde rug. Zachte vloeiende bewegingen vormen de basis en je leert ademhaling beheersing en visualisatie. Dru Yoga is gracieus en is eenvoudig uit te voeren. Het beschikt over een grote kracht om stress los te laten. Het heeft zowel op lichaam als geest invloed, versterkt de centrale houdingsspieren en draagt bij aan een gevoel van positiviteit. Dru Yoga helpt je om contact te maken met je natuurlijke helderheid, focus, vitaliteit en zelfvertrouwen.

Een gezonde rug is fijn!

Soms kan rugpijn opspelen tijdens een bijzonder drukke of stressvolle periode in ons leven, waarin we bovendien misschien niet genoeg en regelmatig hebben bewogen of al gedurende een lange periode regelmatig dezelfde houding hebben aangenomen.

Hoe fijn is het om met behulp van Yoga te ontdekken welke mechanische bewegingen je klachten veroorzaken en hoe stress of een bepaalde levensstijl de conditie van je rug beïnvloedt.

Kortom super fijne yogalessen voor mensen met chronische rugklachten, leren bewegen zonder pijn.

 

 

 

 

N.B.

Mijn Yoga werkt met een wachtlijst. Een nieuwe groep begint pas weer als de 12 weken voorbij zijn en als er genoeg deelnemers zijn voor een groep.
De cursus is geen strippenkaart.
Vooraf betalen.

 

Geef je op

De groep is niet groter dan 5 á 6 personen  in de Yogastudio.
De 12 weekse yogarugcursus start bij genoeg deelname.

Yogastudio Mijn Yoga
Zuiderzeeweg 11
8356 VV  Blokzijl
06-28961721
yogastudio.mijnyoga@gmail.com
KvK : 73688630

 

 

Chat openen